In het Groninger Museum vond van 8 december 2018 tot 5 mei 2019 een grote overzichtstentoonstelling plaats van het werk van glasblazer Dale Chihuly. Het was de grootste museumtentoonstelling van zijn werk in Europa in 20 jaar, bestaande uit 16 installaties. Ik moest toch in Groningen zijn, en besloot de tentoonstelling te bezoeken:
Niet te missen.
“Nijima floats”. De naam verwijst naar de glazen visnet-dobbers die Dale Chihuly in zijn jeugd in Tacoma aan zag spoelen aan de kust. Deze glazen dobbers komen oorspronkelijk van het eiland Nijima. De glazen bollen in deze installatie zijn echt enorm: de grootste bollen hebben een doorsnee van bijna een meter. De foto doet ze eigenlijk geen recht, mensen vielen echt stil toen ze deze eerste ruimte in liepen en deze installatie zagen.
De “Grand stairwell installation”. Dit stuk is speciaal voor het trappenhuis van het museum ontworpen, en bestaat uit een zeventigtal glazen objecten, die tussen de 8 en 15 kilo per stuk wegen. Deze installatie is overigens aangekocht door het Groninger Museum, en zal daar te zien blijven.
Deze objecten zijn duidelijk geïnspireerd door het onder water leven, althans, dat was wat ik erin zag.
Dit enorme werk (ook weer meer dan een meter hoog) was zó verbijsterend mooi, dat ik er tien minuten naar ben blijven kijken. De kleuren, de vormen, het feit dat dit geblazen glas is en geen keramiek.
“Mille fiori” (= “duizend bloemen”), een tuin vol organische vormen geblazen uit glas. Hoewel het niet mijn gewoonte is om mensen op foto’s te hebben, is het in dit geval handig dat er rechts iemand staat: dat geeft een indruk van hoe gigantisch dit verzamelwerk is.
“Sapphire Tumbleweeds”, een installatie gemaakt van rechte, fabrieksgeblazen neonbuizen, die door verhitting deze kronkelige vorm gekregen hebben. Ook deze tumbleweeds zijn GROOT: wel meer dan twee meter breed. Door de manier waarop ze gepositioneerd zijn, lijkt het daadwerkelijk alsof ze door de wind worden voortgeblazen.
Dale Chihuly is niet alleen glasblazer, maar ook schilder. Veel van zijn glaswerken bereidt hij dan ook op papier voor, zoals deze “Rotolo”. Deze spoelen (“rotolo” is spoel in het Italiaans) wegen per stuk meer dan 65 kilo en zijn gecompliceerd om te maken: het vereist een geolied team om ze te creëren.
Voor wie zich nu slecht een beeld kan vormen hoe deze werken tot stand komen, of voor wie gewoon geïnteresseerd is, heb ik op YouTube een korte documentaire uit 1988 gevonden, waar het een en ander duidelijker wordt:
Voor wie meer Chihuly wil:
Chihuly Garden and Glass (permanente tentoonstelling in Seattle)
Diverse boeken met/over zijn werk
Informatie van het Groninger Museum over de tentoonstelling, met beeldmateriaal
***
Disclaimer: zoals op alle “En op pad!” posts is ook op deze post “zelf geboekt, zelf betaald, zelf enthousiast geworden, zelf geschreven”-van toepassing.
3
Lisa
mei 20, 2020Als ik dit zie, denk ik echt: ik ga te weinig naar musea (oké nu is het logisch, maar altijd). En als ik ga ga ik eigenlijk altijd naar kunst met schilderijen. Terwijl ik juist installaties zoals dit ook zo indrukwekkend vind! Dit is echt mooi om te zien, ik hou van glas, en ik hou van de zee en zeedingen.
LP
mei 20, 2020De nieuwsbrief van de Museumkaart (formerly known as the Museumjaarkaart) brengt me altijd op ideeën, volgens mij kun je daar specifiek aangeven wat voor soort kunst je graag wilt zien. Deze tentoonstelling was echt super indrukwekkend, ik denk dat ik het wel de mooiste tentoonstelling vind die ik ooit gezien heb, zeker wat beelden/3D kunst betreft.